Welkom > Start2Drink > Stappenplan

Stappenplan


Stap 1: Je watersmaak
Zoek een water dat je graag lust en dat makkelijk binnenloopt. Een water waarvan je zonder afkeer makkelijk een glas in één keer kunt drinken. Bij voorkeur zo zuiver mogelijk (kijk naar de totale droogrest of ‘residu sec’, liefst < 60 mg/L) en vrij van pesticiden, chemicaliën enz.

Stap 2: Bepaal je watervolume
Reken uit hoeveel water je dagelijks moet drinken. In normale omstandigheden is dat ongeveer 30 ml/kg lichaamsgewicht. De meeste mensen hebben dus 1,5 à 2,5 liter puur water  per dag nodig. Bij warm weer of extra fysieke inspanningen mag dit gerust wat meer zijn.

Stap 3: Verdeel het water over de dag
Je bent gedehydrateerd, dus vraagt je lichaam ook niet langer naar water. Je dorstreflex ligt lam als je je droge mond langdurig probeerde te spoelen met frisdrank, bier of koffie. Je zal dus weer moeten leren water drinken. Dat doe je als volgt:
Deel je totale hoeveelheid water op in glazen. Water in een glas smaakt beter en is hygiënischer dan plastiek. Bovendien drink je meestal meer in één keer.
Dit aantal glazen verdeel je over de dag.
Bv. 2 liter water = 8 glazen per dag. Dit is slechts 1 glas elke twee uur!
Zorg ervoor dat je glas altijd vol is. Als je het leeg drinkt, vul je het meteen weer voor de volgende drinkpauze. Zo vergt het minder moeite om het volgende glas aan je lippen te zetten.
Drink je toch liever van een flesje? Verdeel de totale hoeveelheid dan over een aantal flesjes.

Stap 4: Opstaan!
Het eerste wat je ‘s morgens doet na je toiletbezoek is weer bijtanken! Drink dus vlak na het ontwaken 1 à 2 glazen water. Dat is van essentieel belang om je dag goed te beginnen! Je lever verwerkt ‘s nachts immers heel wat afvalstoffen die klaarstaan om afgevoerd te worden. En dat kan enkel met zuiver water. Eerst je lichaam  zuiveren, dan pas kan je het weer beginnen vullen met voeding. Je kan het water eventueel verwarmen als je het koud hebt.

Stap 5: Buiten de maaltijden
Zorg ervoor dat je voldoende water buiten de maaltijden drinkt, zodat je geen dorst krijgt tijdens de maaltijd. Je mag wel kleine slokjes water nemen tijdens het eten, maar nooit veel in één keer, want dan ‘blus’ je de verteringssappen en ga je met een zware maag van tafel.

Stap 6: Drie weken discipline
Houd dit minstens 3 weken vol. Bouw reminders in doorheen de dag. Maak er een vast ritme van, want zodra je weer vergeet te drinken of het dorstsignaal negeert, verval je in dehydratatie en wordt het weer lastig om te drinken.

Stap 7: Luister naar je lichaam
Na 3 weken geeft je lichaam weer aan wanneer het dorst heeft. Bv. lichte hoofdpijn, concentratieproblemen, vermoeidheid, een lastig of beklemmend gevoel,  de drang om te snoepen,... elk van ons heeft unieke dorstsignalen. Leer ze kennen én luister ernaar! Let op, een ‘droge mond’ is meestal één van de laatste signalen!
Zorg ervoor dat je altijd water in de buurt hebt. In de auto een flesje, op je bureau of op de keukentafel steeds een gevuld glas. Zo houd je jezelf fit, gezond én slank!

Geniet van je herwonnen vitaliteit!   
Op jouw gezondheid!

De Haa2ooH-waterconsulenten


© copyright Haa2ooH